Opgelicht maar gelukkig! - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Joris Essen - WaarBenJij.nu Opgelicht maar gelukkig! - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Joris Essen - WaarBenJij.nu

Opgelicht maar gelukkig!

Door: Joris

Blijf op de hoogte en volg Joris

29 Juli 2014 | Thailand, Bangkok

Sa-wat-dee, kinders! (jaja, we kunnen al vloeiend Thais, cool he)

Ok, het is nu een paar dagen geleden sinds ons laatste verslag en we hebben weer flink wat meegemaakt.

Donderdag
Ten eerste is de booking bij het tourist center allemaal wat anders uitgepakt dan gehoopt. Eenmaal terug in het hotel kwamen we er achter dat we ten prooi waren gevallen aan een klassieke Bangkok scam. Het bleek dat de tuk tuk driver, de man die zo spontaan naar ons toe kwam bij een random tempel en het tourist center allemaal in een complot zitten om toeristen op te lichten. Het idee is om toeristen onder het mom van 'als jullie hier rondkijken krijg ik gratis bezine' af te zetten bij dure winkels, in de hoop dat ze iets kopen. In ons geval werden we bij een dure kleermaker afgezet (wat relatief heel duur is). Hier hedden we uiteraard niets gekocht. Het tourist center was echter ook deel van de scam. Het verhaal over dat het allemaal van de regering was, officieel, etc, was allemaal niet waar. Na nog wat narekenen bleek het allemaal relatief nog vrij duur was. Na wat twijfelen hebben we besloten van alles wat we hier hadden geboekt af te zien, omdat we niet in zee wilden gaan met oplichters. Dan maar wat geld kwijt.

De volgende dag zijn we zo snel mogelijk uit Bangkok vertrokken en met de bus naar Kanchanaburi gereden. Dit was een reis van ongeveer 3 uur. Eenmaal aangekomen hebben we een dik uur gelopen met backbacks om, op zoek naar een goed guesthouse. Uiteindelijk kwamen we langs een scootertaxi en die heeft ons naar een guesthouse gebracht waar ik ook al tips over had gekregen, The Jolly Frog. Hier hebben we ingecheckt. De kamer was echt onwijs crap. Uit het bed staken allemaal veren, de wc moesten we zelf doorspoelen en de airco deed het niet helemaal lekker. MAAR, de locatie was echt geweldig en het maakte allemaal niet zoveel uit. Er zat een super mooie tuin met hangmatten bij en het restaurantje was erg fijn en gezellig.

Vrijdag
In Kanchanaburi hebben we de volgende dag een excursie gedaan. Onze guide was een dikke Thaise jongen met een soort palmboom als staartje bovenop zijn hoofd en hij was erg gay, erg om gelachen. Eerst reden we naar het Erawan National Park, een bizar mooi jungle-achtig bos met zeven lagen met watervallen. In de minivan raakten we gelijk aan de praat met een heel leuk Engels stel, Bing en Becky. Daar hebben we de rest van de dag een beetje mee opgetrokken. In het park hebben we ook nog gezwommen bij een waterval. Het water was kraakhelder en zooo mooi blauw. Er zwommen ook van die visjes die aan je gingen knagen als je weinig bewoog. EN EN EN je kon van een rots afglijden als een glijbaan, hoe awesome!
Anyway, daarna zijn we nog naar de Hellfire Pass geweest, waar tijdens WOII heel veel mensen zijn omgekomen bij het bouwen van een spoorlijn voor de Japanners. Dat was een hele zweterige tocht omlaag, maar het was het erg waard. Hierna zijn we nog naar de Death Railway geweest (nog een stuk in de trein gereden) en de Bridge over the River Kwai, allemaal indrukwekkend. Dit was echt een gezellige, leuke dag. We hebben heel veel gezien.

Zaterdag
Deze dag zijn we verder gereisd naar Ayutthaya. We hadden een minivan geregeld die ons in een paar uur daar naartoe reed. Ging prima. In Ayutthaya hadden we al vrij snel een fijn hotel gevonden (goedkoop, met zwembad). We hebben gezwommen, lekker gegeten en 's avonds nog een nightmarket bezocht, die helaas al ging sluiten vanwege de regen. Toen zijn we nog maar op een terrasje gaan zitten, luisterend naar live muziek.. Erg fijn.

Zondag
Vandaag voelde ik (Joris) me niet zo lekker en hebben we in plaats van fietsen maar bij het zwembad gezeten. In het eind van de middag hadden we een boottocht geboekt die ons langs een aantal tempel(ruines) zou brengen. Dit was echt heel gaaf. We zaten in een heel klein, laag bootje, waar je steeds met gevaar voor eigen leven (NATHEID) in en uit moest stappen. We ontmoetten hier een hele interessante, wat oudere vrouw die ons van alles over haar leven vertelde. Toevalllig kon ze ook een beetje Nederlands. Ze heeft veel gedeeld over haar zoektocht naar 'meer' en vertelde dat ze heel erg geinteresseerd is in magie. Hoewel dit voor ons niet relevant is en we het uiteraard allemaal niet geloven, was het wel heel boeiend om met iemand te praten die een compleet andere kijk op het leven heeft. Het hoogtepunt was de Wat Maha Tat, een geweldig mooie tempelruine. Het gaf meteen zo'n Maya-gevoel. Je kon in het midden een trap op naar het hoofdgebouw van de tempel. Deze trap was zo steil dat het echt klimmen was en vooral de weg terug best eng leek. Gelukkig viel dat allemaal mee.

Terug aan het vaste land hebben we weer gegeten bij de night market en nog een drankje gedaan in het hostel-straatje.

Maandag
Rond 11 uur werden we door een tuk tuk opgehaald en naar het busstation van Ayutthaya gebracht. We hadden een hele chille bus naar Sukhothai geboekt. De reis hier naartoe duurde zo'n zes uur maar was erg goed te doen dankzij de net iets te comfortabele bus, haha. Ach ja, het is hier allemaal zo goedkoop.

In Sukhothai werden we door een autootje (sahm-lor genaamd) bij een guesthouse afgezet. Daar zitten we nu nog. Het is hier erg relaxed, we hebben een klein bungalowtje, heel fijn dus! Verder nog wat rondgelopen en gechillt.

Dinsdag
En dan zijn we eeeeindelijk bij vandaag! We hebben lekker ontbeten en zitten nu even in een internetcafe met hele fanatieke gamers die van alles tegen elkaar lopen te schreeuwen. Heerlijk joh. We gaan straks naar het Historical Park van Sukhothai, wat ook op de Werelderfgoed Lijst staat. Dat belooft wat! We gaan fietsen huren en toffe tempels bekijken.

Excuses voor het gebrek aan accenten en rare tekens, dit toetsenbord is raar.

Veel liefs van ons!