Olifanten, hippies en ladyboys - Reisverslag uit Ban Hat Sai Ri, Thailand van Joris Essen - WaarBenJij.nu Olifanten, hippies en ladyboys - Reisverslag uit Ban Hat Sai Ri, Thailand van Joris Essen - WaarBenJij.nu

Olifanten, hippies en ladyboys

Blijf op de hoogte en volg Joris

06 Augustus 2014 | Thailand, Ban Hat Sai Ri

Alcohol, ladyboys, strand en zee.. Waar zijn we beland? Ik denk dat het Koh Tao is. Ja, dat is waar we vandaag zijn. Het is even een gek idee, omdat we gisteren nog in Chiang Mai waren, het noorden van Thailand. En ook in Bangkok. Maar vandaag zijn we in het zuiden, in het paradijs. De afgelopen dagen hebben ons weer veel gebracht.

Chiang Mai
In deze sfeervolle studentenstad, ook wel de 'roos van het noorden' genoemd, hebben we nog een trekking gedaan. We werden die dag opgehaald met een pick-up truck waar we met meer dan tien mensen ingestouwd werden. Eerst werden we naar een 'orchid farm' gebracht, een tuin met, jaja, orchideeën en vlinders. Na dit enerverende begin reden we verder de bergen in en werd ons meerdere keren de weg versperd door enorme olifanten. Want jawel, wij gingen op een olifant rijden! Even later zaten Rai, ik, en een gezellig Engels meisje bovenop een bizar groot olifantenwezen. De tocht begon nogal gespannen aangezien we alle kanten op werden geslingerd. Soms liep onze goedbedoelende slurfenvriend een aantal centimeters van een afgrond en wij moesten ons maar vrolijk vasthouden. Al met al was het in elk geval een hele ervaring. Het was wel jammer om te merken dat deze 'eco friendly ride' iets minder diervriendelijk was dan we hadden gewild.

De volgende stop was verder de jungle in. Hier hebben we nog een dik uur door het woud heen gelopen, over smalle paadjes en balancerend op boomstammen over wilde rivieren (serieus heel tof). Het eindpunt was een grote waterval, waar we lekker gezwommen hebben (afkoeling). Het leuke was ook dat we eindelijk onze zeer fijne wandelschoenen daadwerkelijk eens konden gebruiken.

Na deze tocht zijn we nog naar een 'native village' gebracht. Een dorpje waar nog een oude stam woont, soort van. We werden gelijk overvallen door oude, tandeloze vrouwen die ons hun meuk (waarschijnlijk ingeslagen in Chiang Mai) wilden verkopen. Onze hele groep wilde eigenlijk zo snel mogelijk weer vertrekken van dit commerciële toneelspel.
De dag was wel erg leuk en we hebben zeer leuk contact gehad met een Duits stel en een groepje Engelse meiden. We hebben de avond in Chiang Mai met z'n tweeën afgesloten in een leuke bar, luisterend naar live muziek.

Pai
Na de paar dagen in Chiang Mai hebben we een uitstap naar het hippiestadje Pai gedaan, een klein stadje in de bergen. De rit er naartoe was op z'n zachts uitgedrukt.. Nee, het was gewoon belachelijk. De wegen door de bergen kronkelden alle kanten op. Urenlang scheurden we door haarspeldbochten die ook nog eens heel steil omhoog of omlaag gingen. Onze chauffeur reed zo roekeloos dat we soms onze adem inhielden. Een bus en een pick-up truck vlak voor een ziek scherpe bocht nog even inhalen? Suicide. Gelukkig hadden we de tocht overleefd. Eenmaal in Pai regende het nog keihard. We merkten gelijk dat we in de bergen zaten. We leenden onze Japanse vriend uit ons busje nog een poncho en gingen toen op pad. Na wat geslenter op zoek naar een onderkomen namen we genoegen met een simpel bungalowtje in een guest house. Joh, ik zal je vertellen, die matras die wij hadden, die was echt van hout gemaakt of zo. Wauw, wat hard.

In Pai hebben we lekker gegeten, door de straten gelopen en drankjes gedaan bij een gezellige bar. De volgende dag hadden we een scooter gehuurd. Ik was zo blij als een kind want ik had nog nooit op een scooter gereden en mijn jongensdroom kwam uit. Het was echt geweldig om lekker door de omgeving te scheuren, op zoek naar mooie uitkijkpunten en een waterval. De omgeving was bizar mooi.. Op een uitkijkpunt stonden we met open ogen te kijken naar de bergen om ons heen. Toen we het verste punt hadden bereikt (van wat voor ons interessant was) hadden we ineens een platte band. Ja, ik weet het, dat is natuurlijk een zure tegenvaller. Gelukkig werd ons na een belletje en een halfuur wachten een nieuwe scooter bezorgd.
We waren net weer op tijd terug in de stad, want even later begon de regen weer los te barsten. Wij moesten het nog even uitzingen tot we ons busje terug naar Chiang Mai konden nemen.

De terugweg was weer net zo woest en wild, ondanks de belofte van ons tourist center wat betreft de chauffeur: 'he takes it easy, trust me'. Ja, m'n kont. Gelukkig sliep ik wonder boven wonder het grootste gedeelte van de reis.
In Chiang Mai hebben we weer in ons oude hostel overnacht en die avond nog een massage gehad bij een paar vrouwen waar we al eerder waren geweest. Ze vonden het helemaal geweldig dat we er weer waren en dat was allemaal hilarisch.

De volgende dag begon voor ons een lange reis. Rond 12u pakten we vervoer naar het vliegveld en rond half drie vlogen we van Chiang Mai naar Bangkok. In Bangkok wisten we al vrij snel ons verdere vervoer naar het zuiden te regelen en diezelfde avond nog zaten we in een enorme tourbus, op weg naar de Golf van Thailand.

Na zo'n acht uur rijden kwamen we aan in Chumpon, waarvandaan de veerboot naar het eiland Koh Tao zou vertrekken. Hier moesten we van 3:00 tot 6:30 's nachts nog wachten. Niet echt een pretje. Toen eindelijk de veerboot er was, moesten we nog twee uur opgepropt in een boot zitten die zo krap zat, dat het onmogelijk was een goede positie te vinden. De hele reis ging echt heel goed en snel, maar deze paar uur in de veerboot waren een soort van hel.

Koh Tao
Eenmaal in Koh Tao (rond half tien 's ochtends) sloegen we de aanbiedingen van taxichauffeurs af en besloten te lopen, op zoek naar een hotel. Dit viel nog vies tegen. Heel veel hotels aan het strand zaten vol (vanwege de bekende Full Moon Party op het buureiland) of waren te duur. Uiteindelijk zijn we gecrasht in een prima bungalowtje. Dit is wel maar voor één nacht. Morgen gaan we in een wat duurdere kamer met airco zitten.

We hebben vandaag nog heerlijk in de heldere zee gezwommen en als kleine kinderen in de golven gespeeld. 's Avonds hebben we lekker gegeten in een Mexicaans restaurant. Later gingen we naar een bar pal aan het strand. We zaten op kussens met een vuurtje erbij, zeer romantisch. Even later begon er voor onze neus een show met mannen die met vuurslingers en stokken gingen zwaaien. Het was net alsof ze het vuur echt zelf bestuurden. Echt indrukwekkend en mooi om te zien!

Hierna zijn we nog even naar onze bungalow geweest en twijfelden wat we zouden doen. We waren uitgenodigd voor een ladyboyshow in een tentje in het centrum. Ik heb Rai over weten te halen. Even later zaten we dus in een bar te kijken naar een Broadway-achtige show met allemaal dragqueens. We hadden het allebei niet verwacht, maar het was eerlijk waar fantastisch! Ze konden zo goed dansen en de optredens waren super leuk om te zien. Iedereen in het publiek was enthousiast. We zijn nog op de foto geweest met een paar ladyboys, maar die foto's moeten we misschien maar in de privécollectie houden.

Hierna zijn we nog even op stap geweest en dat was leuk. Toen al vrij snel gecrasht in de bungalow aangezien we de afgelopen god-mag-weten-hoeveel uur nauwelijks hadden geslapen. Aangezien het echt bizar benauwd is in het huisje, besloot ik nog maar even deze blog te schrijven. Gelukkig hebben we morgen weer een kamer met airco, gloria!

Veel plezier met wat jullie doen, wij gaan lekker vakantie houden op de waanzinnige bountystranden hier en genieten van de geweldige sfeer die hier heerst :)

Tot de volgende keer maar weer!

• 06 Augustus 2014 - 10:04

Kirsten:

Wat heerlijk om te lezen! Het brengt me weer even terug naar thailand :)
    Als jullie nog tips nodig hebben moet je t maar zeggen.
    Heel veel plezier in ieder geval! :)