Genot en gedoe - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Joris Essen - WaarBenJij.nu Genot en gedoe - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Joris Essen - WaarBenJij.nu

Genot en gedoe

Blijf op de hoogte en volg Joris

23 Juli 2014 | Thailand, Bangkok

Dus.. Vandaag begon best interessant. 11:55 worden we wakker van de telefoon in onze hotelkamer. "Ello? Check out plies?"
Met nog 5 minuten om uit te checken waren we vrij snel in de benen om al onze zooi bij elkaar te rapen en even later stonden we 'keurig' voor de balie. Nou ja, we waren gewoon heel moe, dus ach.

Het plan was om vandaag naar Kanchanaburi te gaan, waar de brug over de River Kwai is. Dat liep net allemaal wat anders. Omdat we zwaar in de file zouden komen als we vanmiddag nog zouden vertrekken, besloten we nog maar een nacht in Bangkok te blijven. Na heel veel gepuzzel op onze telefoons zijn we op pad gegaan naar een wat goedkoper hotel dat om de hoek zou zitten. Dat konden we dus niet vinden. Gelukkig lukte het na wat aanwijzingen wel en even later checkten we daar in. Vanaf toen begon de lol pas echt.

Buiten het hotel probeerde iemand ons gelijk te ritsen voor een rit met de tuk tuk. Het bleek dat deze lieve man ons de hele dag langs allemaal tempels wilde rondrijden voor maar een euro per persoon. Een beetje achterdochtig dachten we, ach, we doen het gewoon. Wat was dat een fijne keuze! De man bleek weer zeer vriendelijk en kon goed Engels. En jawel, hij bracht ons naar een aantal tempels en wachtte zolang als wij ergens wilden blijven. De tempels waren suuuuper mooi en indrukwekkend. We waren helemaal blij dat dit zo leuk was!

Bij een tempel sprak een wat oudere Thaise man ons aan. Hij begon uit te leggen over de achtergrond van de plek waar we waren en even later zaten we met elkaar en gaf hij allemaal tips. Ook hij sprak goed Engels. Een sterk advies van zowel de tuk tuk chauffeur als deze man was om het 'official Thai tourist center' van de regering een bezoekje te brengen. Hier gaan alle studenten uit China, Indonesië, etc ook heen omdat zij gratis kunnen reizen tussen de Aziatische landen (een soort Europa). Dat hebben we natuurlijk lekker gedaan. Een tijdje later zaten we bij een flink pittige Thaise dame voor het bureau. Nadat we gezegd hadden waar we naartoe wilden ging ze gelijk onze hele reis plannen. We hadden allebei zoiets van 'joo, rustig aan'. Ze probeerde ons duidelijk te maken dat we veel goedkoper uit zouden zijn als we een 'package' namen dan wanneer we alles apart zouden regelen. Dat valt denk ik nog wel een beetje mee maar ze wist ons wel te overtuigen. Na veel wikken en wegen (we willen het wel avontuurlijk houden en flexibel blijven) hebben we besloten om het toch te doen. Ook omdat er gelijk al een dagtour naar Kanchanaburi en een tweedaagse jungletrekking in Chiangmai bij zat. Zelfs de tickets voor het openbaar vervoer voor de komende tien dagen tot Chiangmai zijn betaald en geregeld!

Sorry, het verhaal is nu al zo lang! Als je af wilt haken, is dit het moment. Als je het leuk vindt om nog wat drama en ellende te lezen, blijf gerust hangen.

Dus, betalen, dat wilden wij. Pinnen, dat moesten wij. Een slaafje van de vrouw begeleide ons netjes naar de meest dichtstbijzijnde ATM, zodat wij het resterende bedrag uit de muur konden trekken. El-len-de. Rai probeerde te pinnen maar het lukte niet. Een kleiner bedrag lukte wel. Na heel wat pogingen (ook met mijn pas) kregen we maar geen geld uit de machine en werd alles gecanceld. Feestje natuurlijk. Met bezorgde blikken stapten we dat tourist center weer binnen. Gelijk werd mij verteld: "you, relax!". Alles werd geregeld en we kregen uitstel van betaling. We konden het resterende bedrag later betalen aan een van de hoteleigenaren.

Alles gelukt, maar alsnog zaten we met onze koppen bij het 'niet-kunnen-pinnen'. Moeten we straks in de goot slapen omdat ons contante geld op is? Tot we naar links keken en we een Thaise vrouw met een tampon in haar neus zagen lopen. Onze dag was weer goed!

Na dit gedoe bracht onze vriend Anan ons nog naar één laatste tempel. Ik kon mijn geluk niet op: dit is de tempel die op de voorkant van de Lonely Planet staat! Bizar mooi, echt waar. We hebben ook nog een glimp opgevangen van een groep (onwijs vals) zingende monniken!

Terug bij het hotel hebben we gelijk ING gebeld maar het enige wat we kregen waren bijdehante opmerkingen waar we weinig aan hadden. Het kwam erop neer dat we maar moesten blijven proberen. Gelukkig lukte het bij een ander soort ATM uiteindelijk wel. Zwaar opgelucht hebben we toen heerlijk gegeten bij een leuk restaurant bij ons in de straat en hebben we nog wat van de hele fijne avondsfeer in de straten meegepakt. Jee, wat een bijvoeglijke naamwoorden, ahum. Insecten gegeten en toen nog een prima voetmassage gehad bij twee chicks voor 2,40 pp. Als klap op de vuurpijl zagen we Sjoerd van gtst eenzaam en alleen door de straten zwerven. Nog een reden om naar Thailand te gaan. Moet je willen.

Nou, excuses voor dit veel te lange verhaal. De volgende zullen we iets korter proberen te houden :) En anders zoek je het maar uit. <3

Doehoe!

• 25 Juli 2014 - 09:42

Judith:

Hey Joor,
    Haha wat een verhaal. Dat kan je dus ook al:). Vooral doorgaan! Geeft hier in Nederland toch een vakantie gevoel....